Wednesday, April 23, 2014

Életérzés modellből tömegautó? A Tesla legfontosabb kérdése.

“Taposs bele!” – mondja bátorítólag a Tesla bécsi kirendeltségének alkalmazottja, “Nyugodtan, nyomd ahogy csak tudod!”. Harmadszorra már nem kell kérni és a pedált tövig lenyomom. Sokfajta erős autót vezettem eddig, és nem egy adrenalint felturbózó autos eseményen vettem részt. Pördültem már meg a Hungaroring 12-es kanyarjában enyhén nedves aszfalton, miközben a mögöttem padlógázzal jövő alig tudott kikerülni. Húztam el autók mellett párhuzamos közlekedésben egy Ferrari F430-al. Hitetlenkedve tapadtam bele az ülésbe egy Ariel Atom volánja mögött. De a Tesla S P85 gyorsulása és úttartása semmivel sem összehasonlítható élmény. Bár az autó elektromos mivoltából tudható előre, már az is szokatlan, hogy egy nagyon halk sipító hang és a minimális szélzaj kivételével semmit sem hallani. Még furcsább az akkumulátorok elhelyezése miatt az alacsony súlypont által létrejött elképesztően erős úttartás. A teljes mixet mégis a szinte azonnal rendelkezésre álló, folyamatosan ugyanazon a szinten lévő elképesztően erős nyomaték teszi felejthetetlenné. Bár vannak hibrides és fokozatmentes váltós tapasztalataim, de amit a Tesla nyújt az mérföldekkel előbbre jár még ezeknél is, hiába nincs rángatás, vagy van sokáig egyenletes nyomaték ott is. A gyorsító (és nem gáz-) pedál lenyomására a fejem hátralökődött, belesüppedtem az ülésbe és egy ízes káromkodás hagyta el a számat. Mintha egy TGV, Shinkansen vagy akár MagLev sínre tettek volna rá, olyan határozott, egyenes vonalban és gyorsulást produkálva lőttünk ki. Szinte már képtelenségnek tűnik, hogy ezt az autót nem egy előre meghatározott vonalon húzza valami, és hogy mindez az erő belülről jön.


Peter Lynch a legendás alapkezelő híres volt arról, hogy az általa elemzett cégeket közvetlen közelről megvizsgálja, ügyfélként is. Egyszer egy szállodalánc részvény vásárlás előtt megszállt a cég egyik hoteljében, ahol többek között az ágyon ugrálva vizsgálta meg, hogy mennyire jók a szobában a bútorok, és a hasonló jelekből ítélve vajon milyen beruházásokra lesz később szükség. Nekem is nagy szerencsém, hogy nemcsak egy fantasztikus élményt, hanem egy új elemzési nézőpontot kaptam a termék kipróbálásával. Abban a pár percben ugyanis sokkal többet értettem meg a Tesla körüli hype-ból, mint azelőtt hónapokat eltöltve a grafikonokat, elemzéseket és a céges kimutatásokat vagy akár az elképesztő mennyiségű YouTube videót böngészve. A Tesla – egyelőre – egy életérzés modell. Itt többről van szó, mint az életstílusról, vagy a státusz szimbólumról. A cég eddigi sikereinek a kulcsa egy mondatban összefoglalható: Tesla-t azok vesznek, akik már most egy részt akarnak maguknak a jövőből, de az ár kivételével nem hajlandóak kompromisszumra az autójuk specifikációit illetően. Ezzel önmagában semmi gond sincsen, hiszen a legtöbb új vagy még inkább újragondolt technológiát tartalmazó terméket is első körben a hasonlóan gondolkozó emberek kezdték el vásárolni. A nagy kérdés az, hogy Musk-ék képesek lesznek-e a célcsoportot bővíteni a későbbiekben.


Kék Óceán az autóban

A Tesla mindent meg is tett, hogy a fent körülírt vásárlói réteget és gondolkozásmódot teljes mértékben kielégítse. Akár tudatosan, akár ösztönös ráérzéssel, de képesek voltak elérni az autóiparban is azt a jelenséget, amit más ágazatokban már sokan megvalósítottak. Ez az új piac, vagy piaci szegmens nyitása a Kék Óceán stratégia alapelveinek felhasználása révén.

Az autó erőforrásán túl az egyik legfontosabb újítás a műszerfal kialakítása volt. Bár a mobiltelefon területén már évek óta lezajlott az érintőképernyős forradalom, sőt még egy egészen új piac, a tableteké is megnyílt, a személygépjárművekben ez az újítás alig jelent meg eddig. A Tesla a gombok helyett szinte teljesen a képernyő érintésével teszi lehetőve a legtöbb beállítást. Ez nemcsak jól néz ki, de előnyösebb áttekintést is ad, ráadásul teljes mértékben átszabhatóvá teszi a felületet. Sőt, a folyamatos mobilnetes elérés által még a szoftverfrissítés miatt sem kell bemenni a szervízbe. A felhasználási lehetőségek pedig végtelenek. A kedvencem az volt, ahogyan a zene utastéren belüli eloszlását lehetett szabályozni. A legtöbb esetben ez gombokkal valósul meg, a jobb és baloldali, illetve az első és hátsó hangszóró hangerőt külön-külön szabályozva. Itt viszont elegendő újjal odahúzni a hangzás központját, ahol azt szeretnénk, és a hangszórók hangereje egymáshoz képest úgy kerül beállításra, ahogyan azt ösztönösen is elképzeljük. Autóhifihez értők valószínűleg ezt szakszerűbben meg tudnák fogalmazni, de az alábbi kép érzékelteti, hogy miről van szó.


A Tesla S tele van hasonló finomságokkal, és az újszerű megközelítés miatt eredeti, hasznos megoldásokkal. Ezek miatt pedig az életérzés vásárlók valóban a jövőben érezhetik magukat. A cég mérnökei egészen odáig merészkedtek, hogy nemcsak a teljes középkonzolt, hanem a kormánykerék mögötti részt is egy átszabható képernyővel cserélték le. Természetesen itt az érinthetőségnek már nem lenne értelme, de a nagy képernyőről beállítható az, hogy mi legyen látható a kijelző két oldalán, beleértve a sebességet, fogyasztási adatokat, térképet, vagy akár a zenét, ahogy erre példa látható a lenti képen. Az autó hatótávolságáról, teljesítményéről, és egyéb tényezőkről most külön már nem írok, ezt megtették sokan előttem, illetve én magam is egy tavaly nyári Index cikkben.


A kérdés az, hogy mire elegendő az, hogy a Tesla meghódította ezeknek a vásárlóknak a szívét (mindamellett, hogy észérveknek sincsenek híján a jómódú ügyfelek felé)? Az alábbi táblázatban az elektromos autó felhasználás látható néhány országban. Fontos kiemelni, hogy ez korántsem csak a Tesla eladásokat mutatja, de figyelembe véve a magas vételárat, és a cég által a szegmensbe hozott cool-faktort nem csoda, hogy részesedése a legtöbb helyen már igencsak jelentős, és a közeljövőben ez még javulni is fog. Van egy ország, amelyik kilóg a mezőnyből.            


A norvég helyzet két fő okra vezethető vissza. Az egyik a nagyon magas jövedelmi szint és a környezettudatosság együttese (például hiába van Szaud-Arábiában is magas a jövedelem, ha nincs környezettudatosság, vagy Bhutánban nincs magas jövedelem, így hiába magas a környezettudatosság). A másik ok pedig pénzügyi. Bár az ország nagy olajkitermelő, a benzin a világon az egyik legdrágább, és a személyautó vásárlásokat is komoly adók sújtják. Ami azonban nem vonatkozik az elektromos autókra, így ez szintén jelentős ösztönzést jelent a helyi piacon. Ha unod a dugókat és nem szeretsz a parkolásért fizetni, még inkább irigykedhetsz a norvég Tesla tulajdonosokra, mert ők használhatják a buszsávokat és az utcán sem kell fizetniük ha megállnak. Ám ahogy Norvégiában is a cél az, hogy elérjék az 50 000 üzembe helyezett elektromos autót, majd onnantól mind az adókedvezményeket, később mind a közlekedési kedvezményeket megvonják, így a világ más részein is számítani kell a környezetvédelmi ösztönzők fokozatos visszavonására. Emiatt az elektromos autóknak, így a Tesla-nak is pályaelőny nélkül kell felvennie a versenyt a belső égésű motorokat tartalmazó gépjárművekkel szemben. Ez a margin-okra minden bizonnyal érdemi hatással lesz, de ennek mértékét egyelőre még megbecsülni sem érdemes. A legtöbb elektromos autóból eddig Norvégiában a Nissan Leaf-et adják el, de az olcsónak nem nevezhető Tesla ott van a második helyen már az összes forgalomba helyezés tekintetében. Az idei első negyedévet tekintve pedig csak kettő darab autóval maradtak le a dobogó legfelső fokáról. A norvég kép tehát összességében egy jó laboratórium lehet a Tesla későbbi sikerei szempontjából, egyfajta betekintés a jövőbe. A kérdés, hogy akár egy ekkora siker átvitele más országokba elegendő-e az árazás fenntartásához.  

Márpedig az egyedi piacokon, igen nagy rugalmasságra lesz szükség. Az egyik ilyen problémát a Supercharger hálózatuk kiépítése jelenti. A Bécsben lévő kirendeltségen megtudtam, hogy 100 autónként 4 kiállásra van szükség nagy átlagban. Ez egy jó indikáció lehet egyékbént a későbbi sikerekre nézve, bár az új töltőpontok bejelentése csak korlátozott információ, mert a helyszínenkénti kiállás számot nem lehet tudni. Azért gyanítom, hogy az autó/kiállás hányados inkább magasabb lesz, mint most várják. Az osztrák fővárosban egyébként most kezdik építeni az első ilyet, alig 100 méterre a márkakereskedéstől (amelyek közül mindet maga a Tesla birtokol és üzemeltet), igen valószerűtlen helyen, egy raktárpark mellett a külvárosban, de mégsem közel a fő közlekedési útvonalakhoz. Egyébként dacára a rossz helyszínnek a bemutatóterem (lenti képen) nagyon szép, és szintén szakítva a konvenciókkal, egy nagy, kétszárnyú üvegajtó mögött látható a szervíz, amely motorolaj híján elképesztően tiszta.


A Supercharger fejlesztésre vonatkozó becslés azért is nehéz, mert sok országban már vannak kiépített töltőállomás hálózatok. Például Észtországban már az egész országot behálózzák az elektromos töltőállomások, az ország bármely pontjától 60 km-en belül van belőlük legalább egy. Ezek azonban lassabban töltenek (több tényezőtől függően, de jellemzően kétszer annyi ideig tart egy teljes – egyébként hosszú távon nem ajánlott – feltöltés), mint a Tesla Supercharger töltői. Egyelőre nem lehet tudni, hogy a hasonló, már meglévő hálózatokkal kapcsolatban mit tesz majd a Tesla. Ragaszkodik a saját megoldáshoz magasabb költségek mellett, vagy kockáztatja az elégedettségi problémákat. Minden jel az elsőre mutat, és eddig mindenhol ezt is alkalmazták, de előbb vagy utóbb a szabványosítás irányába is le fognak menni a töltőállomások, és aki egy ilyen háborúban a rossz oldalra áll, az nagyon sok pénzt veszíthet (egy példa: a Blue Ray Disc-ek előtt már létezett az ún. HD DVD, mégis az előbbi tarolta le a piacot a nagyfelbontású filmekkel pár éve, teljesen megsemmisítve az ellenfelét).


Fundamentális kép

Korábban erősen szkeptikus voltam a Tesla jövőjét illetően. Tavaly már látszott, hogy a cég sokkal több autót tud eladni, mint korábban gondoltam, és valóban komoly lehetőségként került be nagyon rövid idő alatt a premium kategóriás vásárlók tudatába. Ezzel párhuzamosan viszont a cég kapitalizációja is a sokszorosára emelkedett. A Tesla értékeltségi szintjei továbbra is hajmeresztőek – amennyiben a hagyományos eszközöket használjuk fel a fundamentális elemzésekhez. A versenytársakkal való összehasonlítás (peer group analysis) itt nem működik, mert nincs olyan autógyártással foglalkozó vállalat, aminek ennyire szűk és fókuszált terméksálája lenne (jelenleg csak az S modellt árulják), csak elektromos autókkal foglalkoznának, az üzleti modell is eltérő (pl. kizárólag csak saját tulajdonú márkakereskedéseik, szervizeik és töltőállomásaik vannak). Szimplán elemezgetni az értékelési mutatókat értelmetlen, mert annyira magasak, vagy nem kalkulálhatóak. A vállalat eddig folyamatosan veszteséges ha a gördülő 12 hónapos eredményeket nézzük, bár már volt korábban nyereséges negyedév és a tendencia egyértelműen megfordulni látszik.


A nagy árfolyamnövekedés ellenére nincs arról szó, hogy az értékeltség további elszállása táplálta volna a piaci reményeket, 2012 kivételével. A Tesla-ban régóta bíznak a befektetők, bár a volatilitás nagy, de tendenciáját tekintve hasonló szintekre árazzák be a papírokat a valamelyest használható mutatóknál, így pl. a P/S esetén is.


DCF modellel sem érünk el sokat, mert a bemeneti változók, így a várható bevételek, a margin-ok, és a tőkeköltség megbecslése is csak kezelhetetlenül nagy bizonytalanság mellett lenne alkalmazható. Akárhogy is, a nagy növekedési szakasz végére, optimistán számolt 9%-os nettó eredményhányad mellett legalább 16 milliárd dolláros bevételre van szüksége. Az értékeltség még így is magasabb lenne, mint bármely más autógyártó esetén, de már a józan számításokon belül.

Nyilvánvaló, hogy a jelenlegi modellkínálattal ezt a Tesla nem fogja tudni elérni. Ehhez évente legalább 190-200 ezer autót kellene eladni, anélkül, hogy az ár bármilyen nyomás alá kerülne, ami összességében ebben az árkategóriában szinte lehetetlen. Más azonban a helyzet, ha további kategóriákat is megcéloz a cég. Összehasonlításképpen: a BMW tavaly 1,66 millió autót adott el, de a termékskála a kis és középkategóriás autóktól kezdve a szabadidőautókon át a luxus és életstílus kategóriáig terjed. A legtöbb eladott modelljük ára a presztizsmárka ellenére még mindig mélyen a Tesla S ára alatt van. A Tesla ezzel tisztában van, ezért bővítik a kínálatot. Már év végétől rendelhető lesz a Model X szabadidőautó és valószínűleg 2015 végétől, 2016-tól a Model E (másik nevén Gen 3, utalva a 3. generációs Tesla modellre), középkategóriás személygépjármű is. Ez utóbbi időpont elvileg még nem biztos, de a bécsi márkakereskedésben ezt mégis tényként kezelték. Mindez azonban a nagy fejlesztési igények és a Supercharger hálózat bővítésének szükségessége nem lesz egyszerű feladat.


Jövőbeni utak

Mindezek tudatában két pályát látok a Tesla előtt. Az egyik egy közepesen optimista, a másik egy hasonló mértékben, de pesszimista forgatókönyvet vázol fel. Az első esetben sikerül időben piacra lépni az új modellekkel, amelyek nagy sikereket aratnak, valamint a konkurencia továbbra is csak kullog utánik, így a magas termékárazás is fennmarad. A második esetben az új modellek késnek, és mérsékelt sikert aratnak, miközben a cég komoly leárazásokra is kényszerül. Persze a későbbi Model E megjelenés és a kevesebb eladás miatt az átlagás még így sem lesz alacsony a prémiumkategóriát jelentő S és X eladás súlya miatt, de összességeben 2020-ra csak alig több, mint feleannyi auto lesz eladható, mint az optimista forgatókönyv esetén. Az első esetben az évtized végére 450 ezer feletti Tesla fog suhanni az utakon, a második esetben mintegy 262 ezer. Természetesen létezik egy nagyon optimista forgatókönyv is, amelyben a Tesla többmilliós eladással képes úgy autóipari forradalmat elindítani, hogy a versenytársak nem lépnek és egyes szegmensekben több tízszázalékot kihasítani a piacból. Ebben az esetben a soktízmilliárdos, vagy akár a bőven 100 milliárd dollar feletti kapitalizáció sem elképzelhetetlen. Ez egy igazi forradalom lenne, egy olyan lehetőség, amiről a tavalyi Indexen megjelent cikkemben is írtam. Világos, hogy a globális terjeszkedésben is komoly távlatok vannak (például Bécsben becslés alapján 100 autót adtak el január óta), de ezek már jelentős részben beépültek a várakozásokba.



A fenti két ábrán kékkel az optimista, pirossal a pesszimista forgatókönyv árbevétele, alatta pedig a nettó eredménye látható. Ahogy a grafikonon látszik, a nettó eredmény elválása (de valamelyest még az árbevétel is) a Tesla E modell várható bevezetése környékén történik. Hiába az S és az X (az első már amúgy is sikeres), minden a tömegterméktől függ: el tudják-e adni, és lesz-e rajta jelentős árrés? Még ha a kedvezőbb folyamatok is zajlanak le, akkor is csak hat év múlva fog az árazás mintegy kétszeresére-másfélszeresére visszaesni ahhoz képest, mint egy most jól menő autógyár, például az említett BMW esetében. A negatív szcenárió esetén viszont a jelenlegi árazás az árbevételt tekintve másfél, az eredményt tekintve pedig két és félszerese annak, ami egy fejőstehén életciklus szakaszba jutott cégtől elvárható lenne. Ráadásul jelen számításomba a későbbi befolyó pénzeket még csak nem is diszkontáltam, ez kis mértékben még tovább rontaná az összképet.

Összességében a Tesla egy elképesztően túlértékelt vállalat, ha nem lesz képes az új modellekkel érdemi részt kihasítani a piacból, akkor nem indokolt a részvény vásárlása, sőt inkább a – kétségtelenül pokoli nehéz időzítésű – shortolás lenne indokolt. Amennyiben képes lesz ismét egy versenyképes autót összerakni a középkategóriában, az eladási adatok sok százezerre is rúghatnak. Ebben az esetben pedig még olcsó is a papír. Akárhogy is, a jelenlegi árszint nem marad majd fent sokáig. A piaci szereplők ezt nagyon jól sejtve rángatják is az árfolyamot, igaz: túlságosan is rövidtávú hírekre alapozva. A következő, május 7-én érkező gyorsjelentés ebből a szempontból kevéssé lesz lényeges, de arra számítsunk, hogy a piac hektikusan fog reagálni.


Technikai kép

Nagyon magas forgási sebesség, pl. 9,2 millió darabos átlagos forgalom 89 milliós float-hoz képest. Ez egyébként dollárban is nagyon magas, az aktuális árfolyamtól függően megközelíti a napi 2 milliárd dolláros forgalmat. Összehasonlításképpen, a világ legértékésebb vállalata címért az Apple-el versengő, 430 milliárdos kapitalizációjú ExxonMobile esetén a jellemző napi dollárban mért forgalom ennek megközelítőleg a fele. Ráadásul, akkor még az elrejtett likviditásról nem is feltétlenül beszéltünk. Ez azt jelenti, hogy a Tesla-ra rengeteg rövid és középtávon gondolkozó spekuláns szállt rá (és ha úgy adódik ugyanilyen gyorsan el is tűnnek majd).

A nagy ugrás a forgalomban a 2013 első negyedéves ébredezést követően a tavalyi év második negyedévére datálható. Ez egybeesik a 40 dollár ellenállás és akkori mindenkori maximum átlépésével, ami egy a logaritmikus grafikonon jól látható, és még mindig tartó hosszútávú emelkedő trend kezdetét is jelzi egyben. Bár tavaly ősszel volt egy remek short lehetőség és komoly zuhanás, de az ár még a hosszútávos tendenciát jelző 200 napos sima mozgóátlag közelébe sem esett le. Hasonló, de kisebb mértékű korrekció zajlott le az utóbbi két hónapban, ám éppen tegnap ismét egy komoly akkumulációs nap során újfent megmutatta az erejét a papír. Trendfordulóról cask akkor beszélhetnénk, ha több héten át tartó magas volatilitású esés során, számos disztribúciós nap után legalább a mostani lokális minimum alá estünk, de még inkább akkor, ha a 200 napos átlag alá kerülne a kurzus. Természetesen a 200 nap nem kőbe vésett, de mindenképpen egy hosszú távú mozgóátlag felülről történő keresztezése lenne a végső megerősítés. Ha a Tesla képes lesz a középkategóriát és a szabadidőautó piacot is meghódítani, akkor azt a piac még időben le fogja reagálni, ezért technikai alapon, egy kitörés, akár új csúcs esetén is érdemes lehet venni a részvényekből, persze konzekvens kockázatkezelés mellett (bár mint feljebb említettem, a Supercharger hálózat fejlesztési üteme árulkodó jel lehet).


Közelebbről megnézve a grafikon tele van gap-ekkel, ami miatt igen komoly overnight risk jelenik meg az árfolyamban. Ez adott esetben még egy hosszabb távú pozíció későbbi eredményét is jelentős mértékben befolyásolhatja. Így bármikor, de különösen rövidtávú kereskedés esetén inkább a nap elején javasolt pozíciókat nyitni, és stop-al, illetve nagymértékű kedvezőtlen áralakulás vagy hírek esetén akár már aznap lezárni azt.

---

Ha tetszett ez a bejegyzés a jobb felső sarokban tudsz a későbbiekre email-ben, RSS-ben, és Facebook-on feliratkozni.


No comments: