Monday, October 30, 2006

Smith and Wesson sokadszorra

Sokszor volt már pozíciónk a Smith and Wessonban (SWHC, régebben SWB), és azon kevés jó lendületű, viszonylag klasszikus alakzatokat kialakító részvények közé tartozik, ahol jóval 50% felett van a találati arány, és a profit factor is kiugróan magas. Persze az lett volna a legjobb, ha végig ülünk benne pl. 3 dollártól, de tegye fel a kezét az, aki ezt meg tudta tenni és persze időben meg is találta.

A heti bontású grafikont nézve nagy összegű fogadást tehetünk fel arra, hogy komoly elmozdulás (minimum 3 dollár) várható - talán még idén.

Friday, October 27, 2006

GAP Master

Gyönyörű. Minden csöpnyit is jóérzésű, rövid és középtávon technikai elemzés alapján kereskedő embert kirázza a hideg ha ilyet lát. Még ha Angiliában is van a kereskedés jelentős része, az utóbbi napok gap áradata kész idegbaj, ha valaki pozícióban volt.


Thursday, October 26, 2006

Díjmentes előadás a BÉT-en a Technikai elemzésről - ACT NOW! :)

2006. November 8.-án, szerdán, délután 17 órakor a Budapesti Értéktőzsde szervezésében jómagam tartok díjmentes bemutató előadást a technikai elemzésről. A helyeket már lefoglalták, de 3 főnek, aki részt vesz bármely novemberi tanfolyamunkon, még tudunk helyet biztosítani.

Ehhez a faluvegi@bwm.hu címre küldjétek el neveteket, és hogy melyik tanfolyamra jelentkeztetek. A levelek beérkezi sorrendje számít.

Számolatlan új csúcsok?...Háááát

AMEX: 85 (1000 körüli papaír szám, ha pl ETF-eket is számítjuk)
Nasdaq: 145 (mintegy 3200 részvény)
NYSE: 334 (mintegy 3400 részvény)

Megint egyre jobban néz ki a piac, komoly emelkedés lehet, és csökkent a korrekció esélye, de jó lenne, ha erről tényszerűen számolna be a nyugati pénzügyi sajtó. A hiperoptimista szalagcímek csak arra jók, hogy hergeljék a népet, feleslegesen.

Wednesday, October 25, 2006

Microsoft

Szépen jelzi a grafikon a kivárást a holnapi gyorsjelentés előtt. Bármi is lesz, ha nem ugrik valamelyik irányba nagyot, egész jó rövid és akár középtávú lehetőség lesz belőle.

Tuesday, October 24, 2006

Kultfilmek és pénzügyi cégek hirdetése

Valószínűleg véletlen, hogy az utóbbi hetekben két pénzügyi cég is egy-egy kultfilm ismert jelentsorát felhasználva alakította ki kampányát. Mindkét filmet a legjobak között tartom számon. Eleinte zavart, hogy reklámokban "alacsonyítják le" ezeket, de bevallom: egyre inkább tetszik a dolog. Jó látni, hogy művészileg kiemelkedő színvonalú, és komoly mögöttes mondanivalót magukban hordozó művek hatást gyakorolnak, ha nem is az adott pénzügyi cégek vezetőire, de az őket kiszolgáló kreatív stábra, és ezen keresztül a vállalat kulturájára is.

Az egyik hirdetés a Budapest Bank Mikro Expressz Hitelét hivatott népszerűsíteni. Tudjátok, ez az amiben a kutyakozmetika egy szűk helységben van, majd gyors vágásokkal átjutunk a hitelkérelmen és ott találjuk magunkat a kibővített helységben. A kutyakozmetika tulajdonosa felkiált: "Ez gyorsan ment!". A vágásokkal vett rész forrása egyértelműen a Rekviem Egy Álomért című zseniális film, amely a drogok és azok függőséget kialakító hatásairól szól. A gyors vágásos rész végén látható pupilla is erre utal. A film és a reklám témaválasztása között itt nincs összefüggés, az alkotók egyszerűen felhasználtak egy remek technikai, vágási megoldást, érzékeltetve a hitelbírálat sebességét. Arról nincs információm, hogy a reklámban tett ígéret valóban megvalósul-e a gyakorlatban.

A másik reklám már mélyebben "értelmezi újra"az általa felhasznált filmet. A hirdetés a Brokernet-et népszerűsíti. A reklám főhőse, Gábor az élet apró mozzanataival igyekszik azonosítani magát a nézővel. És tényleg: én is utálom ha túl sok jeget tesznek az üdítőbe, és nem szívesen érek hozzá a kilincshez nyilvános mosdóban. (fiam még nincs). A felsorolás végén jelzik, hogy független pénzügyi tanácsadóval, a Brokernet munkatársával igyekszik Gábor intézni a pénzügyeit. A reklám alapötlete az Amelie Csodálatos Élete c. francia film, pár éve elsöprő világsiker volt. Bájával, természetességével, humorával mindenkit levett a lábáról. A hazai reklám alkotói olyannyira rájátszanak erre, hogy még a hazai szinkronhangot is felkérték narrátornak. A reklám tehát marketing oldalról zseniális, szakmai oldalról viszont aggályos.

A Brokernet jelen pillanatban elsősorban nem vegytiszta független, és az ügyfél érdekeit a végsőkig szem előtt tartó pénzügyi tanácsadó. Egyrészt elsősorban ők életbiztosításokkal, illetve unit-linked termékeket értékesítő hálózat. Ez önmagában nem probléma, a világ számos országában működik hasonló,MLM-szerű hálózat. Az viszont már furcsa, ha valaki bizonyos pénzügyi termékek értékesítését azonosítja a pénzügyi tanácsadással. A másik probléma abból fakad, hogy a Brokernet legtöbb ügynöke túl keveset tud ahhoz, hogy valódi pénzügyi tanácsadónak mondhassa magát. Ez nem az ő hibájuk: pár napos, hetes, vagy akár hónapos képzés erre egyszerűen kevés. Ezek alapján valószínűsíteni lehet: a reklámban sugallt kép nem feltétlenül áll teljes összhangban a gyakorlattal.

Viszont: számos jel utal arra, hogy a jövőben ez egyre kevésbé lesz így. Ismerőseim elmondása alapján a cég egyre nagyobb hangsúlyt fektet az oktatásra, ez több éves folyamat már náluk. Emellett a termékek köre is egyre jobban bővül, és talán csökken a méregdrága, illikvidnek mondható életbiztosítások aránya. A Brokernet számos kiadványt támogat, és jelentős összeget adományozott az Öngondoskodás Alapítványnak. Emellett az ügynökeik, ha némely esetben gyenge tájékozottságról is tesznek tanúbizonyságot, mindig hangsúlyozzák a hosszú távú megtakarítások jelentőségét (persze a saját jól felfogott érdekük miatt is). Sőt, maga a reklám is mintha a brand terjesztésén felül a cég újradefiniálását jelentené. Ha így van, az jó hír nemcsak nekik, hanem a hazai pénzügyi kultúrának is. Remélem jól gondolom.

Monday, October 23, 2006

A részvény, amelyet sosem osztanak fel

A 100 000 dolláros részvény a Berkshire Hathaway, Warren Buffet és Charlie Munger által vezetett vállalat, amely több mint 100 mrd dolláros kapitalizációjával az egyetlen befektető cég, amely a legnagyobbak között van.

Buffett, a világ 2. leggazdagabb emberének vállalata sok minden közt arról híres, hogy sosem alkalmaznak stock split-et, vagyis a részvényt nem osztják fel, pl. 500 dollárról nem osztják 5 részre és "hozzák le" 100 dollárra, hanem hagyják a végtelenségig nőni. Ennek lett az eredménye, hogy egyetlen részvény 100 000 dollárt ér mára. Ezzel jelentősen leszűkitik a potenciális befektetők körét, de azt is elérik, hogy csak komoly befektető, komoly szándékkal szálljon be.

A fenti cikk nagyon érdekes, ajánlom elolvasásra mindenkinek.

Wednesday, October 18, 2006

300 000 dollár fizetés egy évben?

A statisztikák szerint ez a Wall Street (szélesebb értelemben véve: a bankok, brókercégek) alkalmazottainak átlagos fizetése. Egészen pontosan 289 664 dollár.

http://index.hu/gazdasag/vilag/wsfizu061018

Árnyalnám a képet. Az összeg átlag, amit néhány ezer kiugróan kereső ember jövedelme húz felfelé. A medián érték valahol 120-130 e USD környékén lehet becslésem szerint.

Az összeg bruttó, szövetségi és helyi adókkal együtt kb. a 60%-a marad meg.

A megélhetés még az Egyesült Államokban jellemzőnél is lényegesen drágább. 2000 dollár alatt még egy egérlyukat sem lehet bérelni Manhattan-ben. A legtöbb belvárosban dolgozó ember tömegközlekedéssel jár munkába (az arány egész NY-on belül kb. 20% - Budapesten: 35%). A fő ok: a parkolási díjakban van. A kezdő óránkénti parkolási díj mintegy 25 USD, és bár utána progresszíven csökken, még mindig horrorisztikus.

Ahhoz, hogy valaki egy nagy nevű és bőkezű fizetést osztogató befektetési bankhoz kerüljön 5-6 év kőkemény tanulás, kiugró intelligencia, és évi 25-50 000 USD közötti tandíj és kapcsolódó tanulási költségek kellenek. De ez még kevés. Egy-egy állásért többszáz emberrel kell megkűzdeni, néhány zseni kivételével 30-70 állásinterjún kell részt venni a sikerig.

Sok múlik a bónuszokon. A fenti összeg közel 40% év végi bónusz, ami csak akkor kerül kifizetésre, ha a cégnek abban az évben jól ment. Ez az esetek 60-70%-ban van így, de csak 20%-ban zárnak kiugró évet.

Ha viszont nagyon rosszul megy, más - erős szakszervezetekkel rendelkező - "iparágakkal szemben, nagyon gyors tízezres elbocsátások vannak az ágazatban és lehetetlen állást találni.

A cikkben említett, ágazatban dolgozó 170 000 ember ugyan soknak tűnik, de ne feledjük, hogy New York az Egyesült Államok és a nemzetközi pénzvilág egyik legfontosabb központja, így a munkaerő nagy része ide koncentrálódik.

A munkaidő jóval az átlag felett van, napi 12-14 órák egyáltalán nem számítanak kivételesnek. Emellett a stressz is nehezen viselhető, sokan 5-10 év alatt kiégnek, vagy tönkremegy az egészségük.

OK, mindezek ellenére sokkal jobb New York-ban és ebben az ágazatban dolgozni, de senki ne higyje, hogy ezt ingyen, vagy akár olcsón adják...és itt nemcsak a pénzről van szó.

Tuesday, October 17, 2006

Ennyi lenne korrekció?

Alsó árnyék; kitörő dögunalmas, de elől járó közművek...

Az a tippem, hogy ez kevés.

Friday, October 13, 2006

Bikát a címlapra!

Már a HVG is a Dow mindenkori csúcsának méltatásába kezdett. :( De legalább a cikkben valamelyest kifejtik, hogy nem ilyen egyszerű a kép.

De az elvileg hozzáértő pénzügyi sajtó mégis csak a szenzációra vadászik, mindenáron kiakarja tuszkolni a bikát a címlapra.

A Dow 30 céget tartalmaz, az amerikai piacon van több mint 10 000 részvény, még ha kapitalizációval súlyozunk, vagy presztizsértéket is figyelembe veszünk.

Egyébként a Dow-nak 8 tagja tudott nem mindenkori, hanem éves csúcsra mászni, vagyis az új maximum néhány részvénynek, illetve indexen belüli relatív teljesítmény változásnak köszönhető. A mászás jó kifejezeés, mert az indexnek 15 tagja tudott az utóbbi két évben éves szinten 7% fölött teljesíteni.

Nem rossz a Dow technikai szemmel sem, csak úgy mint a piac. De ha már hozzáértőnek nevezzük magunkat, vegyük a fáradtságot a piac mélyére nézni. És ha csak kúszás történik, ne dobjuk el az agyunkat.

Thursday, October 12, 2006

Nagy eltérések az európai autógyártóknál

A technikai elemzés egyik legfontosabb eszköze a relatív teljesítmény vizsgálata. Melyik részvény teljesítette felül a másikat, és melyik alúl: ez gyakran a későbbi árfolyamalakulásra nézve is kiváló indikációval szolgál. Azonos ágazatnál ezek az eltérések általában sokkal kisebbek, mint az egyes ágazatok, pláne szektorok között.

Az utóbbi egy évben azonban az európai autógyártók részvényeinek árfolyamai nem úgy mozogtak, mint egy család, hanem mint vadidegenek, akiknek semmi közük egymáshoz. Ez azon kivételes esetek egyike, amikor a következő hónapokban inkább közeledni fognak egymáshoz a nagy jelentőségű, de elképesztő nyomás alatt lévő ágazat tagjai. Esetleg a BMW-nek van esélye (tovább) elszakadni).

Meglepő módon a legerősebb EU autógyártó a Fiat, akinek ugyan volt honnan visszajönni, mégis váratlan a 70% körüli 52 hetes teljesítménye. Az egyik legnagyobb európai vetélytárs a Renault, több mint 40%-kal van lemaradva. Itt is olyan érzésem van, hogy szűkülni fog az olló.

Wednesday, October 11, 2006

Hol készült az alábbi kép?

From 1

Semmi köze a Blog alaptémájához, de tesztelgetem a Picasa, Web Album és Blogger összjátékát, és miért ne csinálnánk belőle játékot?

Aki elsőnek megírja, hogy a fenti kép hol készült, év végéig elérést kap a BWM összes elemzéséhez. Ha még nincs neki.

Monday, October 09, 2006

Lehet-e 200 millió dollárt keresni 2 év alatt?

Lehet!

A Google most már hivatalosan is bejelentette: 1,6 milliárd dollárért megvásárolta a YouTube online videómegosztó oldalt.

A YouTube 20 hónappal ezelőtt indult, 3 volt Paypal dolgozó által, saját minimális tőkéből, és nem kis részben hitelkártya (!!) adósságból. 9 és 14 hónappal később komoly tőkeinjekciót kaptak a mára legendássá vált Sequioa Capital kockázati tőke cégtől. Ezért persze a cég többségi tulajdonát is oda kellett adni, de az alapítók így is nagyon jól jártak: fejenként 100-200 millió dollárt kasszíroznak. Ha fél évvel előbb kezdik, elvéreznek. Ha fél évvel később, lemaradnak. Ha jó az időzítés, bármi lehetséges.

Spread Betting

A Spread Betting, némi egyszerűsítéssel Spread Fogadásnak nevezett spekulációs lehetőség lényege, hogy könnyen és átláthatóan, fejlett technikai rendszerrel működő rendszeren, OTC piacon férhessünk hozzá, akár alacsony tőke mellett a nemzetközi (elsősorban határidős és részvény) piacokon forgó termékekhez. Nagyon fontos tudni, hogy a Spread Betting nem azonos a professzionális határidős brókerek által alkalmazott Spread kereskedéssel, ahol a különböző határidős lejáratok közti árelmozdulásokat használják ki.

Bár csak mostanában terjedt el, de a Spread Fogadás gyökerei több mint 30 évvel ezelőttre nyúlnak vissza. Ekkor még csak egy eleinte kisebb, majd fokozatosan növekvő, szakmabeliekből álló társaság járt össze hetente, az arany árát meghatározni, és közölni, hogy milyen árfolyam hajlandóak a következő gyűlésig venni vagy eladni. Néhányan közülük a sportfogadások új formáiból fejlesztették tovább tevékenységüket, amelynél már nemcsak a nyertes lóra lehetett fogadni, hanem arra is, hogy hány láb előnnyel nyerik meg a versenyt. Maga a „Bet” szó is a sportfogadások világából érkezett. A Spread Betting igazi virágkorát azonban az Internet széleskörű elterjedése hozta el, amikortól kisbefektetők milliói férhettek hozzá, akár párezer (ma már párszáz) dolláros tőkével a legnagyobb nemzetközi piacok alapján képződő termékekhez.

A Spread Betting gyakorlati lényege, hogy nagyon gyorsan, egyszerűen, átláthatóan, akár kis pénzzel és felesleges mellékhatások nélkül lehet, komoly tőkeáttétel mellett is számos híres határidős termékkel, és részvénnyel kereskedni. Csak a vegytiszta árfolyam elmozduláson van lehetőség profitra szert tenni. Az árfolyamokat a brókercég biztosítja, tehát nem hivatalos árakat, hanem azok nem tökéletes másolatát láthatjuk magunk előtt.

Mivel nincs részvénybirtoklás, nem kell osztalékokkal, közgyűlésekkel, értékpapírszámlákkal bajlódni. Az angol piacon mentesül a tranzakciónkénti adótól a termék. Nincs érzékelhető különbség longolás és shortolás között. Mivel nem tőzsdei a termék, elvileg éjjel-nappal is lehet velük kereskedni, brókercégtől függően. Nem egy befektetési szolgáltató kínál garantált stop-loss-okat, vagyis mérsékelhető velük a kockázat. Ugyanakkor a részvényekhez, és számos határidős termékhez képest is kiemelt tőkeáttétel érhető el, amit a brókercég nyújt az ügyfelek számára. Nem ritka az, hogy napon belül 10-15-szörös tőkeáttétel érhető el, ami mind a profit lehetőségét, mind a kockázatot jelentős mértékben meg tudjuk növelni. Nem egy helyen találkozunk a „garantált stop-loss” jelenségével, ami a brókercég általi jegyzésnek köszönhetően ténylegesen garantálja, hogy egy adott árszintnél lejjebb/feljebb nem szállhatunk ki a pozícióból, vagyis ténylegesen kalkulálhatunk a maximális veszteséggel. A brókercég általi árfolyam jegyzés arra is lehetőséget biztosít, hogy teljesen egyedi, variálható termékek is a piacra kerüljenek, ami tovább növelheti a lehetőségek számát.

Mindennek azonban ára van, és az esetek többségében ez akkora, hogy nem éri meg a hagyományos piacokról a Spread Betting-re váltani. A brókercégek, amelyek a Spread Bettinget kínálják, általában nem számítanak fel jutalékot, helyette a vételi és eladási ár, tehát a Spread kiszélesítésén keresnek. A nagy kérdés az, hogy a kiszélesítés mértéke szembeállítva a valós piacon lévő üzletkötés spread-jével és jutalékával mennyivel nagyobb. Attól, hogy a bekalkulált költség magasabb, mintha a hagyományos piacon kereskednénk, még nem biztos, hogy feleslegessé teszi a Spread Betting-et, hiszen van aki számára a felsorolt előnyök miatt mégis megéri ezt a spekulációs megoldást választani.

Sokakban felmerülhet: a Spread Fogadás esetén kell-e valamit változtatni befektetési, vagy inkább spekulációs módszereinken, stratégiáinkon? Mivel a Spread Betting esetén a vételi és eladási ajánlatok a brókercég jól felfogott érdekei miatt viszonylag szorosan követik a valós piac árfolyamát, illetve ajánlatait, jelentős változást a módszerekben nem okoz önmagában az, hogy nem az igazi piacon történik az üzletkötés. A nem egyszer magasabb üzletkötésenkénti költség miatt a gyakran kereskedők számára jelentős, sőt végzetes hátrányt jelenthet a Spread Fogadást választják. Ez a költség ugyanis elviheti a profit nagy részét, vagy akár egészét is.

Bár vannak egyértelmű különbségek, ki lehet jelenteni, hogy a spread betting annak az újracsomagolása, amit az elmúlt években, évtizedekben egyre többször próbáltak eladni a kisbefektetőknek. Az extra hozam reményében kereskedj minél többet, minél gyakrabban, minél többet kockáztatva, minél magasabb (kimondott, vagy kimondatlan) jutalékot termelve a brókercégnek. A nagy nyereség éppen ezért csak keveseknek sikerül, ők szinte kivétel nélkül türelmesek, és jól kidolgozott, nem kis részben technikai elemzésre építő stratégiákat használnak.

---

További cikkeink:

http://www.bwm.hu/index.php?page=92

Friday, October 06, 2006

Ha már csehek...

Több kérdést is kaptam az előző post-ban említett cseh brókercégről. Amit tudok, azt szívesen elmondom mindenkinek magán email-ben, de jelzem, hogy csak másodkézből származó információim vannak. Emellett számos külföldi brókercég van, aki hasonló, vagy szélesebb körű szolgáltatásokat kínál. Csak azért nem érdemes egy külföldi céggel leszerződni, mert beszélnek magyarul, vagy tartanak egy 3 órás előadást.

---

Nagyon érdekes cikk jelent meg a HVG-ben a cseh internet milliárdosokról. Gyakorlatilag az első három portal-t egyetimsták alapították, és részben vagy egészben tartják a kezükben mind a mai napig. Mindegyik cégnek forintban sok milliárdos csak a reklámbevétele. Mi a helyzet nálunk? Egy német tulajdonú internetóriás tarol szinte mindent, illetve egy holland tulajdonú médiacég is ott van a második helyen. Nemrég a Habostortát is eladták, egy másik német cégnek. Egyedül az Index küzd - igaz most már erős tulajdonosi háttérrel - magyar tulajdonúként, de ott sem igazi egyetemista-kollégium-garázs sztori van a kezdeteknél. Csak remélni merem, hogy a különbség csak véletlen, és nem a hazai gyengébb vállalkozókedvvel magyarázható.


---

Ma nem nagyon volt érdemes új pozíciót felvenni. Pár nap emelkedés utáne (egyelőre?) nem volt igazi korrekció, és kevés részvény mozog megfelelően. Viszont optimizmusra bíztató jel, hogy már a Nasdaq-on is jóval 100 fölött volt tegnap az új csúcsok száma, az új éves minimumokhoz képest. Némi small cap erő kéne, és akkor lehet egy erős negyedévünk.

Wednesday, October 04, 2006

A csehek már a spájzban vannak

Elképesztő cseh nyomulás zajlik a hazai piacon, legalábbis ami a brókercégeket illeti. Ez nem véletlen. A csehek lényegesen előrébb járnak a befektetési kultúrában, mint mi. Náluk már számos olyan cég található, amelyik a világ számos tőzsdéjére vesz fel megbízást

A mohóságuk elképesztő (nyilván van kivétel, én még nem találkoztam vele).

Az egyik, egyébként profinak kinéző vállalat minden lehetséges oldalon hirdeti magát, ingyenes tanfolyamokat ajánl, ahol 3 óra alatt állítólag olyan dolgokról van szó, amit felelősséggel csak egy teljes napos kurzuson lehetne elmondani. Soha ilyen agresszív kampányt még nem láttam, az elsősorban személyes kapcsolatokra, és kissé sznob felsőbbrendűségre alapuló hazai piacon. Ez ugyan szokatlan, de a kissé vicces fordításoktól eltekintve nem vészes. Egy új szakasz kezdődött meg, példáért érdemes az amerikai piacot 98 táján megnézni.

A másik azonban sokkal súlyosabb. Dőljetek hátra a fotelban, történet következik.

Felhív valaki, a háttérben hatalmas ricsaj, és kérdezi, hogy ismerem a tőzsdét, tudom-e hogy mekkora nyereséget lehet elérni. Arra a kérdésre, hogy honnan van meg a telefonszámom, többször is kitérő választ ad.
Néhány keresztkérdés után kiderül, hogy egy cseh brókercégtől telefonál, és hogy szakmailag alapvető válaszokat sem képes adni. Nem tudja milyen számlát lehet nyitni, arra hogyan lehet megbízást adni. Nem tudja megmondani, hogy milyen devizában lehet számlát nyitni, majd amikor feltételezem, hogy Koronában, akkor nem tud arra válaszolni, hogy milyen árfolyamon történik az átváltás. Idővel közli, hogy most éppen nincs semmi jó lehetőség a piacon, de ha lesz akkor hívni fog. Ez a beetetés.
Egyébként magát brókernek hívja, noha egyértelmű, hogy nemhogy papírja nincs, de maximum 2-3 hete lehet "az iparban". Hideghívásban viszont akár éveket is eltölthetett.
Egy hét múlva újra hív. Hangja kissé mesterkélten izgatott. Jelenti, hogy megtalálta a fantasztikus lehetőséget, amire régóta (egy hete) várunk. ACEZ energia cég, fantasztikus privatizációs lehetőséghez jutott, ráadásul több hitelminősítő és feljebb sorolta a minősítését, így a befektetés most "szuperbiztos". A 780 korona körüli árfolyam 2-3 héten belül 1100 koronát is elérheti, ezért gyorsan kell cselekedni. Fektessek be 40 milliót, és tíz milliókat kaszálhatok. Mikor közlöm, hogy ennyi pénzem nincs, jelzi, hogy akár 10 millióttól is be lehet szállni, a többi hitel formájábn elérhető. Átküldi a szerződéséket. Ezek önmagukban véve nem vészesek. Előtte elkéri az adataimat, többek között a személyi igazolvány számomat, amit nem vagyok hajlandó megadni. Kissé megsértődik, hogy ő ilyen csodás lehetőséget ajánl, és mégsem bízom benne.
Másnap izgatottan hív. A CEZ máris emelkedik, nem érdemes lemaradni. Jelzem, hogy elolvastam a szerződést, és nem kaptam kondíciós listát, nem ismerem a jutalékokat. Azt mondja benne van. Újra megnézem, nincs. Kollégái győzködnek, hogy nem érdekes, inkább arra koncentráljak, mennyit fogok keresni. Háromszor is keresnek. Végül nagy nehezen atküldik.
Most kapaszkodjatok: a tranzakciós díj közel 1,40%, erre jön mintegy 750 korona (kb. 7000 Ft) alapdíj, és 16% sikerdíj (a pontos számokat nem írhatom le), valamint kb. 15 000 Ft értékben mindenféle számlavezetési díjak. Ha valóban képesek fogni egy palimadarat, aki hisz a szuperbiztos befektetésben (elvileg még be is jöhet, de ha nem, akkor ők nem veszítenek semmit, inkább kaszálnak), akkor rosszabb esetben 600 000 Ft körüli összeget keresnek.

A dologban valószínűleg nincs semmi törvénytelen, etikailag és szakmailag viszont mélyen elítélendő.

A tanúlság: Nem szabad hinni a "szuperbiztos", heteken belül "szupernyereséges" részvényben. Ha ilyen biztos a dolgában, miért egy ismeretlennek ajánlja?

Mindig el kell kérni a kondíciós listát, és valamennyi hivatkozott szerződést. Össze kell hasonlítani más ajánlatokkal.

Ellenőrizni kell a magát szakértőnek kikiáltó ember szakmai kvalitásait. Ez általában pár kérdés után kiderül.

Soha nem szabad hirtelen dönteni. Az illető cég éppen erre utazott. Rövid idő alatt, nagy hozamígérettel nem tud tisztán dönteni az ember. A határidős ajánlat persze a marketing egyik fogása, mi is használjuk kisebb tanfolyamoknál, de nem szabad olyan etikátlanul, mint az említett cég.

Ha csehekről van szó maradjunk inkább a sörnél :) (mondom: tisztelet a kivételnek)

---

A tippversenyt OnozóPéter nyerte. Ő 940 részvényre tippelt a helyes szám a feladás pillanatában 982 volt. Ez elég jó tipp volt látatlanban, gratulálok! A többiek elég messze voltak, így sorsolásra nem került sor.

Amire rá akartam világítani: közel 1000 olyan papír van, ami még egy hazai szemmel közepes alap számára is kimeríthetetlen likviditást jelent. Érdemes odaát kereskedni.